9:00 AM
0
بِسْــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
Bismillah....... 



Dalam masyarakat kita sering kita dengar tentang mitos arwah gentayangan atau orang yang mati penasaran. Kemudian arwah orang itu bergentayangan di dunia dan menghantui masyarakat di sekitarnya. Kejadian ini sering kita dengar setelah ada kejadian mati gantung diri misalnya atau mati dalam sebuah kecelakaan lalu lintas. Masyarakat selalu berfikiran jika manusia yang mati dalam keadaan seperti itu arwahnya tidak akan tenang dan cenderung bergentayangan di sekitar tempat kejadian meninggalnya. 

Mitos ini telah merasuki pola fikir masyarakat kita dan menjadi mitos turun temurun. Sehingga sulit sekali untuk di luruskan tentang kebenarannya. Hal ini di dukung pula oleh kesaksian orang yang melihat arwah yang menyerupai orang yang sudah meninggal itu menemui mereka entah sengaja maupun tidak sengaja. Lantas mereka bercerita kepada penduduk sekitar kalau dia di temui oleh arwah dari orang yang mati tidak wajar tersebut. Dan semakin kuat mitos tentang arwah gentayangan dari orang yang mati secara tidak wajar. 

Jika kita mau mengkaji dan mempelajari lebih dalam, sebenarnya tidak ada yang namanya arwah dari orang yang mati tidak wajar itu gentayangan. Itu adalah fitnah dari bangsa jin terhadap orang yang telah meninggal tersebut. Mereka berusaha untuk menanamkan pemikiran kepada manusia bahwa mereka yang mati secara tidak wajar pasti arwahnya akan gentayangan dan tidak tenang. Bahkan ada yang lebih ekstrim lagi yaitu mereka menuntut balas jika mereka mati di bunuh. Subhanallah, sungguh itu fitnah dari bangsa jin yang sangatlah keji dan manusia mempercayainya sepenuh hati.

Sesungguhnya yang bergentayangan itu adalah Qorin atau jin pendamping orang yang meninggal tersebut. Qorin mempunyai wajah dan perawakan yang sangatlah mirip dengan orang yang meninggal tersebut. Sehingga manusia yang melihatnya pasti mengira jika itu adalah arwah dari orang yang mati secara tidak wajar. Sesungguhnya ruh orang yang telah meninggal itu berada di alam barzah untuk menunggu hari kebangkitan kelak. Merasakan nikmat kubur bagi mereka yang shalih dan merasakan siksa kubur bagi mereka yang kufur atau ingkar.

Marilah kita sebagai manusia belajar agar tidak begitu saja mudah di sesatkan oleh syetan yang jelas merupakan musuh yang nyata bagi manusia.  Dan syetan tidak akan berhenti menggoda manusia sampai manusia itu kehilangan iman. Astaghfirullah.......

0 comments:

Post a Comment